De gijzeling van Silicon Valley

Af en toe probeer je als privacy bewust mens de wereld om je heen te verbeteren (lees familie, vrienden en zakenrelaties), je vertelt ze over het business model van bedrijven als Google (Gmail, Facebook en Whatsapp) en vertelt dat gratis niet echt bestaat en dat je voor het gebruik van hun diensten, je ze toestaat een kijkje in je leven te nemen en zij daarbij gebruik maken van alles wat je met je vrienden en anderen hebt gedeeld en besproken. Je pikante foto’s gestuurd naar een vlam zomaar kunnen verschijnen in de tijdlijn van jou volledig onbekende personen of gebruikt als reclame waarbij je onbedoeld de hoofdrol speelt.

Ook verschijnen steeds vaker emails in je inbox die je niet kunt plaatsen en vaak van dubieuze aard zijn, tja een deel van het business model is ook dat met jouw data een levendige handel wordt bedreven en geld op en neer gepompt wordt om het maximale uit alle klanten te halen.

Toen Mark Zuckerberg nog in zijn studententijd zat omschreef hij zijn huidige klantenbestand als “dumbasses”, hier hoef ik niet veel meer aan toe te voegen. Want waarschijnlijk zit hier wel een grond van waarheid in, waarom gebruiken de mensen niet i.p.v. Facebook een app als Diaspora of Wire als vervanger voor Whatsapp?

Vaak krijg je dan de opmerking “maar al mijn vrienden gebruiken Facebook en Whatsapp”, alsof dit leidend moet zijn voor het maken van al je belangrijke beslissingen in het leven. Je zegt eigenlijk als mijn vrienden voor de trein springen dan volg ik ze ongeacht het onvermijdelijke einde.

Zelf gebruik ik Wire en als mijn vrienden mij willen appen dan moeten ze maar de moeite nemen om deze app te installeren, mijn zakelijke relaties zijn gelukkig meer bewust van de noodzaak om hun conversaties te beschermen. Waarschijnlijk worden zij nu extra geactiveerd door de nieuwe Europese regels begin volgend jaar die het bedrijven verplicht hun communicatie (zoals telefoon, chat, mail, digitale files etc.) afdoende te beschermen.

Wire is gratis bij privé gebruik en betaald voor bedrijven (dit is dus hun business model) hier kun je er meer over lezen.

Probeer het eens en je zult versteld staan van alle mogelijkheden die absoluut die van een Whatsapp of iMessage overstijgen. En belangrijker nog is dat je een dikke vinger op kunt steken naar degene die je als “dumbass” betiteld.

Ook is het gevoel dat privé conversaties ook echt privé is onbeschrijfelijk en dat smaakt naar meer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *